Menu Górne

Konfiguracja Xamarin dla iOs

Dzisiaj krok po kroku przeprowadzimy instalację i konfigurację środowiska Xamarin tak aby można było na nim kompilować aplikację na urządzenia marki Apple.

Pierwszą rzeczą którą trzeba podkreślić jest to, że nie możemy (legalnie) kompilować aplikacji dla urządzeń od Apple bez fizycznego komputera Mac.  To jest (dla niektórych) zła wiadomość. Dobra jest taka że mamy kilka możliwości spełnienia tego warunku.

Wybieramy Maca

Za wspomniane wcześniej ograniczenie odpowiada Apple, nie Xamarin. To Apple zabrania kompilowania swojego oprogramowania na innych platformach. Dobra wiadomość jest jednak taka, że nikt nie mówi że musimy biec do sklepu po nowego Macbooka Pro czy iMaca. Możemy wykorzystać sprzęt używany oraz dużo tańszy: na przykład kilkuletniego MacBoka Air, czy Maca mini. Sam używam Macbooka Air z 2011 roku, który bez problemu radzi sobie z kompilowaniem aplikacji w Xcode czy Xamarin. Poniższa tabelka przedstawia możliwości kompilowania na poszczególnych platformach:

Konfiguracja Xamarin dla iOsźródło obrazka

Jak widać powyżej obie nie ma platformy idealnej, choć jeżeli byśmy chcieli używać jednego urządzenia do kompilowania wszystkich platform możemy użyć Maca z wirtualną maszyną Windowsa, to niestety wymaga porządnego sprzętu. Warto jednak podkreślić że możemy wtedy kompilować z Visual Studio w wersji windowsowej na wszystkie platformy. Sensowność takiego rozwiązania pozostawiam bez oceny, ponieważ zależy to od wielu subiektywnych czynników takich jak zasobność portfela, przyzwyczajenia, potrzeby…

Konfiguracja Xamarin dla iOs

Mac

Pierwszą rzeczą jaką musimy zrobić to instalacja najnowszej wersji Xcode ze AppStore. Myśle że to nie wymaga wielkiego opisu.

Konfiguracja Xamarin dla iOs

Kolejny krok to instalacja Visual Studio for Mac. IDE można pobrać z visualstudio.com. Tutaj również nie widzę większego problemu z instalacją. Potwierdzamy kolejne monity aż rozpocznie się proces instalacji:

Po zainstalowaniu obu IDE, należy odblokować zdalne logowanie na naszym Macu. Aby to zrobić wystarczy skorzystać ze Spotlight (wyszukiwarki) klikając lupę w prawym górnym roku ekranu lub naciskając command i spację jednocześnie. Wpisujemy tam „Remote Login”, powinniśmy w wynikach wyszukiwania zobaczyć „Sharing”, „udostępnianie” lub coś podobnego (niestety mam język angielski na Macu i nie pamiętam jak to było przetłumaczone). Otwieramy, powinniśmy zobaczyć coś takiego:

Konfiguracja Xamarin dla iOs

Remote login powinien być włączony oraz dostępny dla użytkownika na którego się logujemy. Jeżeli nie pamiętacie kto jest zalogowany możecie otworzyć konsolę (Spotlight, wyszukajcie „terminal”) poleceniem „whoami”. Jeżeli nie ma go na liście należy go dodać. Możemy zamknąć okno. To w sumie koniec konfiguracji na Macu.

Windows

Na Windowsie musimy oczywiście zainstalować Visual Studio. Aby oszczędzić sobie kłopotów proponuje wersję 2017. Teoretycznie 2015 też może być ale w praktyce bywa z nim różnie. Podczas instalacji musimy oczywiście zaznaczyć opcję:

Po instalacji uruchamiamy Visual Studio. Na pasku górnym klikamy prawym na wolnej przestrzeni i upewniamy się że pasek iOS jest właczony:

Uruchamiamy Maca oraz logujemy się na konto o którym pisałem wcześniej. Uruchamiamy projekt Xamarin lub tworzymy nowy. Teraz mamy możliwość aby kliknąć na pierwszą ikonkę z paska iOS – Xamarin Agent. Otworzą nam się dwa okna jedno z instrukcją jak skonfigurować Remote login na Mac – możemy je zamknąć (już to zrobiliśmy). Drugie pokazujące podłączone maszyny. Klikamy w nim Add Server…, w konie które się pojawi wpisujemy adres IP naszego Maca. Jeżeli nie wiemy jaki ma adres możemy to sprawdzić na Macu uruchamiając konsole i wpisując w niej „ifocnfig”. Po wpisaniu adresu visual studio powinien połączyć się z komputerem Mac:

Well Done!. Mamy połączonego Maca do Visual studio – Możemy teraz tworzyć i kompilować aplikacje na iOs.

W przypadku problemów z połączeniem tutaj znajdziesz pomoc.

Podsumowanie

Podczas pisania postu starałem się koncentrować na kluczowych aspektach połączenia środowiska. Pomijałem opis rzeczy raczej oczywistych takich jak instalacja Visual studio czy Xcode. Jeżeli natomiast komuś to sprawiło problem czy ma jakieś pytania zachęcam do pytań w komentarzach. Jeżeli będzie taka potrzeba to opisze proces jeszcze raz, bardziej szczegółowo. Mam nadzieję że ten w miarę krótki opis pokazał Wam że „nie taki diabeł straszny…” i być może spróbujecie swoich sił programując w Xamarinie, bo moim zdaniem warto.

O autorze

Niepoprawny optymista. 100 pomysłów na sekundę, wielbiciel nowych technologii, nie tylko z rodziny .Net. Często nosi przy sobie jabłko, takie nadgryzione... ;)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz używać znaczników języka HTML i ich atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zamknij