Menu Górne

Cześć! Dzisiaj pogadamy a raczej popiszemy o aplikacjach UWP, a konkretnie o tym jak przygotować taką aplikację do tego by w posty sposób była ona dostępna w kilku wersjach których język aplikacji UWP dostosowywał by się do systemu. Usiądź wygodnie, weź kawę i zaczynamy… 🙂

UWP

Na początku małe wprowadzenie nt. co to jest wogóle to UWP? UWP to skrót od Universal Windows Platform czyli uniwersalnych aplikacji dla platformy windows. Windows od wersji 10 oczywiście. Uniwersalne dlatego ze aplikacje napisane w technologii UWP możemy uruchomić na zwykłym PeCecie, ale teź na konsoli XBox, czy HoloLensach (mixed-reality), no i windows 10 mobile ( Tak, to jeszcze „żyje” – z naciskiem na JESZCZE 😉 ).

Dodatki

Jako że my, programiści, raczej jesteśmy leniwi nie będziemy robić wszystkiego ręcznie. Z pomocą przyjdzie nam dodatek do Visual Studio o nazwie Multilingual App Toolkit. Jest on dostępny do zainstalowania z poziomu Visuala:

Instalacja

Po instalacji musimy oczywiście zrestartować Visual Studio.

Ustawianie języka aplikacji UWP

Jeżeli jeszcze tego nie zrobiliśmy to tworzymy pusty projekt UWP. Na main page dodajemy coś do przetłumaczenia np Button. Aby przetłumaczyć jakąś kontrolkę musimy mieć do czego się odwołać, dodajemy więc nazwę dla przycisku:

Button Content="caption" x:Uid="button" HorizontalAlignment="Center" VerticalAlignment="Center"

 

Aby przygotować projekt na obsługę wielu języków musimy przede wszystkim ustawić język domyślny dla aplikacji. Jest to język który będzie używany w przypadku niedopasowania języka na urządzeniu do żadnego z obsługiwanych przez aplikację. Działa to w ten sposób że np. dla języka polskiego aplikacja nie obsługuje tego języka wybierany jest domyślny język aplikacji UWP. Jeżeli aplikacja ma tłumaczenie dla polskiego wtedy uruchamiany jest język polski. Domyślny język ustawiamy w pliku package.appmanifest z zakładce Application.:

Multilanguage UWP

W kolejny kroku powinniśmy dodać folder Strings w głównym katalogu projektu. Tworzymy tam również folder en-US (lub inny zgodnie z poprzednim wyborem) a w nim plik zasobów.

resources-uwp

W samym pliku w nazwie podajemy kontrolka.Property czyli w tym przypadku „button.content”:

Teraz po uruchomieniu efekt powinien być następujący:

button-eng

To samo robimy dla języka polskiego, najpierw dodajemy plik resources.resw. Możemy to zrobić ręcznie lub przez dodatek MAT.:

add-language

Struktura folderów po dodaniu nowych plików:

eng pl str

Teraz dodajemy w nim ręcznie nowe tłumaczenie lub otwieramy plik z nowo dodanego folderu MultilingualResources, który ułatwia nam zarządzanie zasobami. Po dodaniu tłumaczenia i uruchomieniu aplikacji przycisk powinien wyglądać tak:

btn pl

Oczywiście dodawanie innych języków wygląda podobnie. Sama obsługa wielu języków jest dostępna w UWP bez instalacji żadnych dodatków, jednak edycja plików zasobów przy kilku językach staje się dość problemowa. Tutaj właśnie najlepiej sprawdza się MAT. Pozwala na zarządzanie tłumaczeniami oraz nawet na automatyczne tłumaczenie, jednak jakość tłumaczenia zostawiam waszej ocenie 😉 Dzięki za uwagę!

O autorze

Niepoprawny optymista. 100 pomysłów na sekundę, wielbiciel nowych technologii, nie tylko z rodziny .Net. Często nosi przy sobie jabłko, takie nadgryzione... ;)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz używać znaczników języka HTML i ich atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zamknij